HVORFOR ERSTATTE TELEFAKS?
Økt sikkerhet.

Når man sender informasjon via telefaks så benyttes tradisjonell teknologi, og det er forholdsvis lett for uvedkommende å få tilgang til informasjonen. For å ivareta både kommunikasjonsbehovet og personvernet, har mange aktører godkjent bruk av telefaks «inntil videre», kombinert med rutiner for å fjerne informasjon i dokumentet som kan identifisere personen. Dette er tidkrevende arbeid da man må gå gjennom dokumentet og stryke over informasjon som kan identifisere, samtidig må man via en annen kanal informere mottaker om hvem forsendelsen gjelder.
Effektivisering.

I mange tilfeller skal telefaksen til en bestemt person, og da er man bedre tjent en løsning hvor mottakeren får informasjonen direkte til sitt nettbrett eller mobiltelefon. Istedenfor at vedkommende for eksempel må vente til han er tilbake fra reise, kan han vurdere tilsendt informasjon på sitt nettbrett, og deretter kommentere, signere og returnere eller videresende.

Digitalisering.
Effektiviseringen beskrevet over resulterer i mindre utskrifter som reduserer bruk av papir og blekk. Digitaliseringen medfører en forbedret kvitteringsfunksjon i tre trinn, som gjør at senderen kan se når meldingen er sendt, mottatt og åpnet.
Leverandøren av telefaks erstatningen, , er lokalisert på Haugalandet og opprinnelig fokusert på kryptert kommunikasjonsteknologi for sikkerhetsfokuserte virksomheter i privat og offentlig sektor. Løsningen for å erstatte telefaksen ble testet ut i samarbeid med kommune som erstatter bruk av telefaks til Apotek. Rosberg utvider i disse dager med en egen avdeling fokusert på digitalisering av kommunikasjon i offentlig sektor, hvor det av hensyn til personvernloven i mange tilfeller benyttes tradisjonell post til informasjonsutveksling. Kryptert teknologi fra Rosberg ivaretar
digitalisering i tråd med personvernloven.